شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳
۳۲ بازديد
۰ ۰



حتما دقت کرده‌اید روی برخی از محصولات از نام چای و برخی از نام دمنوش استفاده می‌کنند. برای مثال در جایی میبینیم نام محصول چای میوه ای‌ست و در جایی دیگر به آن دمنوش میوه ای می‌گویند. به نظر شما کدام اصطلاح صحیح است؟! و اصلا تفاوت چای میوه ای و دمنوش میوه ای چیست؟! در این مطلب از تفاوت این دو محصول را برای شما گفته‌ایم و چند خواص از آن‌ها را نیز با هم بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

  

چای یا دمنوش

نام چای تنها به چای سیاه اطق نمی‌شود و در واقع چای انواع متفاوتی دارد. اما تفاوت چای و دمنوش چیست؟! تقریبا تمام انواع چای رو تنها از یک گیاه به دست می‌آورند که اسم آن کاملیا سیننسیس است. البته چای دیگری به نام چای رویبوس هم وجود دارد که از گیاه دیگری به دست می‌آید و خواص جالب و متفاوتی نسبت به انواع دیگر چای دارد.

دمنوش با چای متفاوت است و بسیاری از افراد آن را به نام چای گیاهی می‌شناسند. هرچند چای نیز از گیاه تهیه می‌شود؛ اما به دلیل تنوع گیاهانی که از آن‌ها دمنوش تهیه می‌کنند، بین این دو تفاوت قائل می‌شوند. البته امروزه تنها از گیاهان دمنوش تهیه نمی‌کنند بلکه از میوه‌ها نیز برای ساخت دمنوش استفاده می‌کنند.

 

 

انواع چای را می شناسید؟!

انوع چای را می‌توان در شش دسته قرار داد. چای سیاه، چای سبز، چای زرد، چای سفید، چای اولانگ و چای تخمیری یا پوئر از انواع متفاوت چای هستند. چای رویبوس نیز در دسته چای قرار می‌گیرد اما به دلیل ویژگی‌های متفاوت آن در این دسته‌بندی قرار ندادیم.

تفاوت انواع چای در نوع تهیه و فرآوری آن‌هاست. اکسیداسیون، تخمیر و تثبیت روش‌هایی‌ست که برای هر چای متفاوت انجام می‌شود. مقدار رنگ‌دهی چای، تفاوت در روش دم آوری، خاصیت و عطر و طعم چای براساس نوع فرآوری چای تعیین می‌گردد. بنابراین هنگام استفاده از هر چای به بهترین نحوه دم آوری و خواص چای دقت کنید تا بیشترین استفاده را از چای داشته باشید.

 

 

 

انواع دمنوش را بشناسیم!

دمنوش‌ها انواع بسیار زیادی دارند و نمی‌توان تعداد آن‌ها را با شمارش به حساب آورد. در واقع دمنوش‌ها را می‌توان در دو گروه عمده جای داد. دمنوش‌های گیاهی و دمنوش‌های ترکیبی. دمنوش‌های گیاهی به صورت خالص از یک نوع گیاه تهیه می‌شوند؛ مثل دمنوش بابونه، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش نعنا، دمنوش اسطوخودوس و... . دمنوش‌های ترکیبی را می‌توان از ترکیب این گیاهان با مواد دیگر یا با کمک میوه‌ها و مرکبات تهیه کرد. رایج‌ترین مثال دمنوش‌های ترکیبی مخلوط گل گاوزبان با لیمو ترش است که سبب تغییر رنگ آن به قرمز می‌شود.

افرادی که بیشتر دمنوش مصرف می‌کنند عموما به دمنوش‌های ترکیبی علاقه دارند. زیرا می‌توانند موادی را که به خواص آن احتیاج دارند با یکدیگر ترکیب کنند و از خواص تمام آن‌ها یک جا بهره‌مند گردند؛ همچنین می‌توانند با ترکیب مواد مختلف، طعم‌های متفاوتی ایجاد کنند و برعکس یکنواختی چای، هر روز یک طعم را امتحان کنند.

 

 

چای میوه ای یا دمنوش میوه ای

پس از این توضیحات به سوال اصلی برمی‌گردیم که اصطلاح چای میوه ای صحیح است یا دمنوش میوه ای؟! هر دو این اصطلاحات درست هستند. همانطور که گفتیم چای تنها محدود به شش نوع اصلی است که از گیاهی واحد تهیه می‌شوند؛ اما چای میوه ای از ترکیب چای سفید، چای سبز و هر نوع چای دلخواه شما با میوه خشک تهیه می‌شود. در دمنوش میوه ای به صورت خالص از میوه خشک استفاده می‌کنند و هیچ نوع چای همراه آن استفاده نمی‌گردد. در واقع یک نوشیدنی از میوه، دمنوش میوه ای محسوب شده و می‌توان آن را با توجه به طعم و خواص دلخواه از میوه‌های متفاوت تهیه کرد. دمنوش میوه‌ای را می‌توانید گرم یا سرد، ترش یا شیرین، قرمز یا زرد و به هرصورت که دوست دارید، میل کنید.

 

 

خواص دمنوش میوه ای و چای میوه ای

خواص دمنوش و یا چای شما به میوه‌هایی بستگی دارد که در آن استفاده می‌کنید. اما به صورت کلی دمنوش‌های میوه ای حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند و اغلب به بدن انرژی می‌دهند. شما می‌توانید روزهایی که به مایعات نیاز دارید و دوست ندارید چای زیادی بنوشید، دمنوش میوه‌ ای تهیه کنید. اما با ترکیب چای و میوه خشک نیز می‌توانید از تأثیر هردو بهره‌مند شوید.

 

 

به فکر کلیه هایتان باشید!

برعکس چای سیاه که حاوی میزان زیادی اگزالات است و محرکی برای سنگ سازی کلیه محسوب می‌گردد. دمنوش میوه ای اگزالات ندارد و به دلیل آبرسانی به بدن و همچنین برخورداری از ویتامین‌های مختلف به پاکسازی بدن و جلوگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند. می‌توانید به کمک جایگزینی دمنوش میوه ای به جای چای، به سم زدایی و سلامت بدن خود کمک کنید.

 

 

چای میوه ای برای لاغری

دمنوش‌های متفاوت می‌توانند خواص مختلفی برای بدن داشته باشند که یکی از این خواص، لاغری و چربی‌سوزی‌ست. اما چای سبز و چای سفید خاصیت چربی‌سوزی زیادی دارند که در کنار آن‌ها می‌توانید از میوه‌های خشک و ترکیبات دیگری استفاده کنید که اثر آن را دوچندان کند. برای مثال دارچین در چای میوه ای یا دمنوش میوه ای به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی کمک می‌کند. استفاده از دمنوش میوه ای ترش و قرمز نیز سبب بالارفتن متابولیسم می‌شود. از بهترین میوه‌ها برای چربی‌سوزی می‌توان به سیب و به اشاره کرد.

 

 

افسردگی را افسرده کنید!

دشواری‌های زندگی مدرن سبب ایجاد مشغله‌های ذهنی فراوان و گاه افسردگی در طیف وسیعی از افراد از سن نوجوانی تا میانسالی می‌گردد. برای رویارویی با این سختی‌ها می‌توانیم در طول روز دمنوش‌های انرژی‌زا استفاده کنیم که با افزایش سطح انرژی، ذهن ما را برای مقابله با مشکلات آماده کند. همچنین تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون پتاسیم، به کمک دمنوش‌های میوه ای، باعث افزایش سلامت ذهن و جسم ما می گردد.

 

 

پیری را به تأخیر بیاندازید!

یکی از مهم‌ترین خواص دمنوش میوه ای، برخورداری از میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان موجود در دمنوش میوه ای می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن به جلوگیری از سرطان کمک کند. همچنین رادیکال‌های آزاد سبب از بین رفتن شادابی و سلامت سلول‌های بدن و به خصوص پوست می‌شوند که در نتیجه آن چین و چروک در پوست ایجاد می‌گردد و پوست حالت شاداب خود را از دست می‌دهد. آنتی‌اکسیدان و میزان زیاد آبرسانی توسط دمنوش میوه ای به جلوگیری از پیری و از بین رفتن شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند.

 

 

چگونه چای میوه ای درست کنیم؟!

خب، بهترین بخش این مطلب تهیه نوشیدنی میوه‌ای‌ست. برای تهیه چای میوه ای باید چای سفید یا چای سبز را با آب داغ حدود ۸۰ درجه سانتیگراد مخلوط کنید و میوه خشک را به آن اضافه کنید تا با هم دم کشیده و عصاره آن‌ها خارج شود. می‌توانید پس از ایجاد حداکثر تغییر رنگ، چای خود را سرد یا گرم میل کنید.

به یاد داشته باشید میوه خشک استفاده شده در تهیه این چای میوه ای باید کاملا خشک و بدون آب نباشد تا عصاره‌ی آن در آب گرم خارج گردد. بنابراین میوه خشک خود را از فروشگاه معتبر که محصولات تازه و بهداشتی ارائه می‌دهد تهیه کنید.

 

 

چگونه دمنوش میوه ای درست کنیم؟!

برای تهیه دمنوش میوه ای می توانید از ترکیب میوه خشک مورد نظر استفاده کنید. این ترکیب باید در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد تا خواص آن خارج شده و میل بفرمایید. البته می‌توانید دمنوش‌های آماده را نیز خریداری کنید که سبب می شود دمنوش شما همواره طعمی ثابت و متعادل داشته باشد. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.